Thursday, April 9, 2009

murid-murid kesayanganku punya cerita

can you believe lovely kids like these could do so much to your heart?
p/s the kids mentioned are not in the pic

kes 1 (Apr 7, 2009)
budak sorang ni anak cikgu, kelas terpandai tahun 6 dan paling pandai dalam kelas. memang terkenal kerana kemalasannya membawa buku dan membuat kerja. tapi disebabkan kepintarannya jadi melepaskan dirinya dari selalu kena denda. dia memang jarang bawak dan hantar homework nya pada saya..until hari ini la..saya denda satu kelas berdiri atas kerusi kerana semuanya salin salah jawapan yang say beri..this boy datang dan tanya, 'teacher, saya kena berdiri atas kerusi juga ke?' i asked "why?where's your book?' he replied, 'saya tak hantar' then i said, 'ok, hantar sekarang..' 'saya tak bawa..' hish..saya geleng kepala..bila kerja diberi i said to him, 'dah kamu tak bawa English 1, guna English 2 for this exercise' 'tu pun saya tak bawa teacher'. 'kenapa tak bawa?' he thought for a while.. 'saya rasa kan teacher..buku saya..' sambil berpura pikir.. menyirap darah saya. 'buku apa yang awak bawa?buka beg sekarang!'dalam 4 buku english, dia cuma bawa textbook yang saya pesan tak payah bawak until i said so.
saya pun terus suruh dia bawak keluar meja dan kerusi dia dan semua barang dia dan duduk di luar kelas..
esoknya, dia bawa semua buku english..

kes 2 (Apr 7, 2009)
kes ini berlaku selepas satu jam dari kes pertama. memang hari tak ong bagiku. budak ini pernah datang ke sekolah last year dengan pipi yang biru. bila ditanya dia memberitahu dia ditumbuk oleh bapanya kerana dia telah menyebabkan ibunya sendiri lari dari rumah. pelik tapi itulah yang dikatakannya. semasa aku mengajar 6b sentence construction, this particular boy started singing~not very loud but enough to be heard from the teacher's table. saya cuma pandang this boy hoping he would understand. dia senyum and i continued the lesson. then terdengar lagi dia menyanyi and i stopped the lesson and announced, 'ok sekarang we'll watch a performance by -'. all pupils clapped their hands and this boy tak bangun dari tempatnya. i said i would only continue the lesson if he sang and he did not. he just stood there in front of the class after taking his own sweet time to wear his socks. i got so annoyed and said 'awak pilih sekarang, nak menyanyi dalam kelas dan duduk atau turun di bawah tempat panas tu dan menyanyi sampai dengar dalam kelas?''saya nak menyanyi di bawah' so he went down and he did not sing and i said, 'selagi kamu tak menyanyi berdiri la kamu di situ'. i continued the lesson and when i turned he was doing shuffle tengah2 panas. saya pergi tegur and asked he to sing so that he could come in and dia cuma senyum. sakit hati betul tengok dia senyum.after 10 minutes he was outside, i asked him to come in. kesian pulak..demam kang anak orang..di depan pintu kelas dia tak masuk cume menyorok di belakang pintu.. bila saya keluar mencari dia dan suruh dia masuk dia cakap tak nak.punyala saya bengang saya heret tangan dia masuk.dia melawan.bila saya cakap saya akan bagitau ibu bapanya perangai dia denagn senyum dia menjawab, 'teacher tak tau rumah saya di mana..' saya cubit pipi dia dan kata 'eh,saya cikgu kelas kamu saya ada alamat kamu, no.tel pun ada.' itu bukan nombor saya' dia senyum lagi. saya suruh dia duduk dan semasa saya mengajar dia menyanyi lagi dan apabila saya toleh padanya, dia teruskan menyanyi sambil tersenyum..dan menyanyi..saya terus terkeluar 'pergilah balik,saya benarkan awak balik sekarang.. saya tak nak tengok perangai macam awak dalam kelas saya.' dia tak balik tetapi keluar dari kelas selepas senyum pada saya..saya benci senyum itu!

kes 3 (Apr 9, 2009)
sebelum memulakan pengajaran di kelas 6c saya memberitahu 'saya akan ajar topik yang sangat penting uk UPSR jadi saya tak nak orang bising atau bercerita (berbual). kalau ada yang tak minat belajar sila keluar dari kelas sekarang kerana kamu akan ganggu kawan2 yang nak belajar. saya tak marah. ada?'no one got out.'lepas ni kalau ada jugak yang buat bising atau bercerita saya akan suruh kamu bawak kerusi meja kamu duduk di luar kelas-buat kerja di situ, boleh?' 'boleh teacher'. so i started. ada beberapa murid yang memang tak dapat mengawal mulut dari bercakap. ada banyak yang memberi perhatian dan respon towards the lesson. tapi bila keadaan mula bising i whispered to myself 'ni tak boleh jadi ni, budak2 ni ingat aku tak serius..' terus i called out one boy who was talking at the moment. bapa budak ini orang filipina. bapanya sudah meninggal akibat kemalangan jadi ibunya tinggal di tempat lain kerana bekerja dan dia tinggal dengan makcik nya.memang selalu ponteng sekolah. saya suruh dia bawa semua meja,kerusi,beg semu keluar kelas dan buat kerjanya di bawah. dia berdiri seraya mengadu bukan saya, A yang ajak saya bercerita kenapa dia tak kena? saya jawab, "saya nampak kamu bukan dia, jadi keluar sekarang dengan barang2 kamu!' muka dia memang marah, merah dan matanya berair. semasa di hadapan pintu kelas dilemparnya pensel dan buku dlm tangannya kerana protes. saya terus tinggi suara 'ambil balik buku kamu tu!' dia pun ambil dan kemudian pergi menghentak2 mejanya. saya yang berdiri di depannya mengarah, 'duduk!' 'kalau saya tak duduk?!" dia menengking saya seraya memukul mejanya dengan sangat kuat. saya terus menengking dia 'saya kata duduk!' murid lain semua memandang dan senyap. saya tak pernah marah budak sebegitu. malah saya dikenali sebagai cikgu yang tak marah budak. tapi ini sudah terlebih. selepas saya tengking budak itu duduk dan menghentak kakinya pada kaki meja. saya terus masuk ke kelas dan berkata, "kalau perangai kamu macam ni kamu ingat orang akan suka kamu? biadap macam tu?''tidak..' jawab budak2 perlahan..saya teruskan pelajaran dan bila saya toleh, budak tu sudah tiada di kerusinya. kawan yang pergi ke tandas memberitahu dia sembunyi di bawah kolong sekolah.saya tak sempat memanggilnya utk berjumpa dia selepas kelas kerana dia pulang awal untuk settlekan yuran kem motivasi.
saya akan hantar pada guru disiplin.
kalau saya sendiri yang denda nnt ibu bapa datang dan saya pula yang salah.
tapi sikap macam tu memang siapa pun tak boleh terima..

12 comments:

  1. OMG! i hope u find a way to handle them...

    ReplyDelete
  2. i just dunoe..(sigh..)these kids are too much..maybe i'd just ignore them cuz i cannot cane them also (which is i think the cure for this!)
    huhu..
    real headache..

    ReplyDelete
  3. wah..garang sangat..tak baik buat dak2 cam tu..zman sekarang tak mcm kita dulu..huhuhu.mmg tak dinafikan budak sekarang mmg kurang hajar tahap melampau...tp,sebagai guru,kita harus banyak bersabar dan sentiasa berdoa kepada yang ESA...

    ReplyDelete
  4. tu first time marah budak macam tu..sebelum ni tak marah sebab tu budak2 berani melawan macam tu..

    ReplyDelete
  5. maybe you should talk to him personally...mono O mono....then u can find out his problem and he'll think that you care for him...if punishment don't work then try rewads....

    ReplyDelete
  6. bdak2 sini mmg xtau malu....

    kita brsemangat berkobar2 nak mengajar, tapi perangai bdak2 ni buat kita tawar hati, sakit hati. because of this, i start to detach myself from them. emotionally, i mean. no more loving approach or being concern of why he/she didn't pay attention in class or having restless sleep looking for solutions to motivate them. masuk ngaja keluar. repeat routine.

    some of them just doesn't give a damn. why should we?

    xsmpai setahun ngaja dah patah semangat. haha.
    hampeh. xhairan la guru jumlah terbesar penghuni rumah bahgia. bawa masalah bdak sampai ke rumah. hari2 fikir boleh rosak jiwa.

    ReplyDelete
  7. org pun dah jadi macam tu..distantkan diri..malas nak involve dah..org sangat baik dengan diorang sebab tu benda jadi sampai macam ni..
    p/s ; confession:dengan bongoknya saya menangis sebab sedih tatau nak watpe ngan budak2 tu..bila pikir balik, ceh!buang karan jer aku nih!!

    ReplyDelete
  8. memang berbeza ngan budak semenanjung..
    susah r nak cakap..sapa ngajo sini memang paham apa yang berlaku..i said to my family, senangla cakap buat macam tu macam ni..cuba datang sini tengok..
    and i believe dzull's approach is the best.
    macam mana la nak jadi garang macam dia?
    takde bakat la saya nih..huhu

    ReplyDelete
  9. yanti, org bawak masuk rotan p kelas.. i don't care if it is not allowed..

    faktor utama diorg jadi mcm tu:
    i) penerapan agama kurang
    ii) MAKANAN dan MINUMAN diorg. taktau apa kejadah derang makan
    iii) at times, ada parents yg not bothered..

    kita bukan nak jadi not bothered, tapi when parents and the kids themselves do not think for their future, what miracles can we do?

    you relax, you take the reverse psiko approach.. kalau taknak belajar takpe, jgn ganggu org yg nak belaja..

    ReplyDelete
  10. the emo-detached approach seems working..and i'm happier!!hope for better tomorrows..

    ReplyDelete
  11. ohhh gosh i hope i wud never be in ur shoes.... Its easier in my school....the parents shy away from me cause i carried myself with the snobbish look....its easy when u made them feel small.....

    ReplyDelete
  12. my greatest weakness~i always SMILE!!!!

    ReplyDelete