Sunday, January 9, 2011

090111 - cam besa tak puas ati

tak baik tak baik tak baik macam nie! huhu, sob sob sob..



masa cuti ritu ada beli novel baru karya habiburrahman el shirazy tajuk bumi cinta. one of the episode adalah dialog antara hero dan sahabatnya yang isterinya terpaksa pulang ke kampung di Indonesia untuk menjaga ibu yang sakit. the setting is in Russia. dan sahabat itu menjawab, semoga Allah memelihara imanku. huhu. exactly! my husband was my boyfriend. walaupun dah kenal almost 8 years, tapi perasaan dan cinta selepas kahwin adalah satu nikmat Allah yang tidak dapat dinafikan. sangatlah lain. seriously, rindu padanya lain bebenor. dulu, relax saja bila berpisah tapi kini, suamiku adalah kiblatku. pemandu arahku. dan bersendirian tanpa suami adalah dugaan yang dahsyat yang kalau tidak kuat iman akan terjerumus dalam dosa-dosa besar.

cuba pegi kursus. nescaya dok asyik teringat husband/wife kat umah. yang laki teringat bini iron baju, yang bini teringat laki sepah baju. dan hari pulang dari berjauhan adalah hari yang amat menggembirakan.
dan pada yang kematian suami/isteri. kehidupan sehari adalah dugaan yang tiada sesiapa pun akan faham. ada orang tu, isteri meninggal tak sampai 6 bulan, sudah kawen baru. tak salah kawen, kesunyian itu terlalu sukar untuk di handle. kalaulah mereka memahami. yang betugas menyatukan yang terpisah, dengan izin Allah. dan selagi aku di sini, setiap air mata yang mengalir adalah dosa mereka yang tidak menjalankan tugas dengan tanggungjawab, yang tidak adil, yang akan menghadap Tuhan dan menjawab semua tentang tugasan mereka. aku tak redha. biar apa pun alasan. mereka tidak berhak membuat aku begini.

bagi yang belum kawen, tak paham entri ni tak pa.

No comments:

Post a Comment