Wednesday, March 24, 2010

yang terbaik untuk diriku

sebagai seorang murid dan pelajar, aku sangat tidak suka (if i use hate it would sound very mean) kepada guru-guru yang emo dan selalu naik angin pada pelajar. bukan juga aku suka pada guru yang terlalu menurut pelajar kerana aku akan jadi malas pada pelajaran yg diajar oleh guru2 yang terlalu easy on the students.
jadi bila aku jadi cekgu, aku jadi guru yang tegas tapi friendly. budak2 akan terus diam bila aku tinggikan suara ataupun aku pegi pada diorang. pengajaran berfokus dan ada masanya bila aku bagitau budak, 'today we will do activities' they would go Yeay! because this means, singing, games, quiz etc. i have to do this because of two reasons; 1) i want them to love english and 2) i want to hear them laugh and laugh with them
tapi bila budak2 naik tocang, dan menoda kesabaran aku sebagai seorang guru, aku selalu wish dan bertekad untuk menjadi seperti guru yang mereka takuti agar mereka duduk dgn tenang dan menulis di meja masing2. guru yang mengherdik sehingga aku sendiri pon takut. dan beberapa kali juga aku cuba memarahi budak mengikut cara itu. perkataan-perkataan itu tak keluar. tak dapat keluar.
biarla guru2 lain menjeling ataupun datang ke kelas aku utk marah budak bising semasa aku dalam kelas sebab ingat takdak cekgu (kemudian patah balik bila nampak aku ada) sebab aku tau apa aku buat, dan apa yg aku nak.
aku cuma mau yang terbaik untuk budak2 tu. kalaulah diorang dan MAK BAPAK diorang boleh paham.

No comments:

Post a Comment